Ricoh krijgt CO2 uitstoot op een presenteerblaadje

Big Mile heet het nieuwe duurzaamheidstool van Connekt, waarmee de CO2 uitstoot op een toegankelijke manier in beeld wordt gebracht. Ricoh in Bergen op Zoom heeft de tool geïnstalleerd. “Op basis hiervan gaan we in gesprek met onze vervoerders.”

Ricoh krijgt CO2 uitstoot op een presenteerblaadje

Stef Jacobs (Ricoh) en Leon Simons (Connekt)
Een jaar geleden zocht Stef Jacobs, transport specialist bij Ricoh Europe Supply Chain, stad en land af op zoek naar een partij die hem kon helpen. De vraag was eigenlijk simpel. Ricoh wil werken aan het terugdringen van de CO2 uitstoot op het uitbesteed transport. De doelstelling is minimaal 15 procent in 2030. Maar hoe zorg je er voor als verlader – distributeur van printers kopieerapparaten en andere kantoormachines – dat je daar zicht op krijgt; dat het management data ontvangt om daar op te kunnen acteren?

Zoektocht naar nieuw tool

“Eigenlijk lag de oplossing veel dichterbij huis dan we dachten”, zegt Jacobs. Hij had al diverse internationale partijen nader bekeken. Wie beschikt er over een tool om de CO2 uitstoot als gevolg van transport nauwkeurig en toegankelijk in beeld te brengen? Via Evofenedex en Districon kwam Jacobs uit bij Connekt. Daar had Leon Simons in het kader van het Lean & Green programma een instrument ontwikkelt, dat juist hier een antwoord op gaf. Big Mile is de tool inmiddels gaan heten. Diverse partijen hadden er al even kennis mee gemaakt. Maar vooral een verlader als Ricoh sloot perfect aan bij de definitieve ontwikkeling. Al snel was de match gemaakt, in juni werd een contract opgesteld en gingen Jacobs en Simons aan het werk.

Waarom werd het Big Mile?

Jacobs: “Daar zijn een paar redenen voor. Voor de hand liggend is natuurlijk dat dit systeem precies doet wat wij beogen, namelijk data opleveren die inzicht geeft in de CO2 uitstoot. Het is geen omvangrijk product, dat op alle mogelijke manier CO2 reductie ondersteunt maar volledig gericht op transport. Bovendien krijgen we de kans om samen dit tool verder te ontwikkelen, wat gunstig is voor Ricoh. Tot slot, niet onbelangrijk, de kosten zijn beperkt.”
Simons: “Big Mile is nu nog geen commercieel in de markt beschikbaar product, wat waarschijnlijk later wel het geval zal zijn. Totdat de tool is uitontwikkeld, gaan we hier met verschillende partijen ervaring mee op doen.”
Jacobs: “Uiteraard is dat ook een risico. Het is geen bewezen technologie. Maar toch sprak ons dit het meeste aan. We kregen uitgebreid antwoord op al onze vragen.”

Hoe pak je zoiets aan?

Simons: “De grootste klus tot nu toe was om de juiste datasets bij elkaar te brengen. Dat is nodig om straks met een paar muisklikken zo gedetailleerd mogelijk in te kunnen zoomen op een specifiek transport. Vanuit de totale CO2 footprint kun je steeds meer inzoomen tot op het niveau van één zending op een specifiek moment. Zo kun je allerlei analyses maken. Je wilt als bedrijf vanuit verschillend perspectief naar de resultaten kijken, vanuit landen of vanuit bepaalde flows. Welke klanten, welke leveranciers, welke transportbewegingen?”
Jacobs: “De juiste data is zeker cruciaal. Maar wat we niet willen is continu bij onze IT afdeling aan het bureau staan om tot bruikbare datasets te komen. Dat moeten we uit onze eigen systemen halen met data, die geautomatiseerd wordt opgeslagen in een file en daarna door Big Mile wordt opgepakt. De uitdaging was niet zozeer de juiste data vinden, maar wel hoe krijg je dat geautomatiseerd in de tool. Dat format hebben we samen ontwikkeld, nadat we onze supply chain hebben uitgewerkt in een model.”

Waar staan jullie nu?

Jacobs: “De vertaalslag is gemaakt, zodanig dat we niets meer handmatig hoeven in te vullen. Voor de jaarwisseling zijn we er in geslaagd om de eerste analyses op te leveren. Die testen waren succesvol. Dat betekent dat we nu een start hebben gemaakt met de invoering in onze systemen om gewend te raken aan het gebruik van Big Mile. Daarna gaan we optimaliseren. Niet altijd zal onze data even zuiver zijn, daardoor ontstaan afwijkingen. Pluspunt van Big Mile is dat de tool dat signaleert. Zo kunnen we de landenorganisaties er op kunnen wijzen, dat hun data wellicht niet correct is. Eind maart willen we het implementatietraject afsluiten en gaan we officieel rapporteren aan het management op een voor hen begrijpelijke manier.”
Simons: “Daar ligt denk ik de kracht van Big Mile. We begonnen met Connekt aan dit product te werken, omdat de data vaak wel ergens als platte data beschikbaar is, maar niet betrouwbaar genoeg en toegankelijk voor managers om daar ook echt iets mee te doen. De plaatjes uit dit systeem zeggen ook daadwerkelijk iets. Het geeft uitkomsten waarmee managers intern hun verhaal kunnen onderbouwen. Iedere manager krijgt zijn eigen ‘tegeltje’ als het ware, waaruit direct helder is wat bepaalde transportstromen doen als het gaat om duurzaamheid.”

Waarom vraag je de data niet gewoon op bij vervoerders?

Jacobs: “Dat was inderdaad wel eerst het idee. Maar vijftig verschillende transporteurs komen met vijftig verschillende berekeningen van hun CO2 uitstoot. Wat is dan de waarheid? Dat kunnen we niet zelf gaan checken. Nu baseren we ons op onze eigen data. Misschien is dat niet helemaal de echte waarheid over de feitelijke uitstoot, maar het is wel eenduidig. En het is ook voldoende om te ontdekken wat er gebeurt; al is het dan op basis van aannames, die overigens breed worden toegepast en geaccepteerd.”
Simons: “Die aanpak is vergelijkbaar met wat we altijd hebben gedaan binnen Lean & Green. Eerst maar eens meten van wat je hebt en daarna in samenspraak met vervoerders op zoek gaan naar betere data. Er zijn verschillende niveaus, van aannames tot en met realtime informatie. Het mooie van Big Mile is, dat het je helpt om met vervoerders stappen te zetten om de datakwaliteit te verbeteren.”
Jacobs: “We zien de introductie van Big Mile ook echt als een startpunt om in gesprek te gaan met onze vervoerders. Zij beschikken over de best mogelijke data, Lever die ons aan, zodat het beeld steeds completer wordt. Dan kunnen we ook zien wat de ontwikkeling is bij de vervoerders, als ze bijvoorbeeld investeren in nieuwe, schonere trucks of op een andere manier bijdragen aan onze duurzaamheidsdoelstellingen.”